Gymnázium, Trutnov, Jiráskovo náměstí 325 se sídlem Jiráskovo náměstí 325, 541 01 Trutnov

Výběrový cykloturistický kurz

Výběrový cyklistický kurz - Elba 2018

Nebe, peklo, ráj

My, studenti a absolventi vyššího gymnázia, jsme si po čtyřech dnech školního roku uvědomili, že ještě nejsme připraveni na domácí úkoly, písemky a zkoušky, a rozhodli jsme se prodloužit si prázdniny na italském ostrově Elba. To jsme ale ještě nevěděli, že to nebude úplně klidná dovolená u moře. Vydali jsme se na cyklistický kurz, během něhož jsme si sáhli na dno, ale zároveň jsme získali spoustu nových přátel, utvrdili vztahy se starými známými a prožili tisíce zážitků.

V pátek brzy ráno jsme vyrazili z Trutnova a 26 hodin na cestě sice uteklo jako voda, ale když jsme v sobotu po poledni nasedli na kola, zjistili jsme, že jsme celí rozlámaní a nevyspalí. To nám ovšem nezabránilo vyšlapat nejprudší kopec celého týdne, Monte Perone, s průměrným převýšením 25 %. Náš slovník se během výšlapu rozrostl o všemožná nová sprostá slova. Na vrcholku se nám ale naskytl tak nádherný výhled, že nás všechny nadávky přešly a třináctikilometrový sjezd nás začínal přesvědčovat, že si ten týden užijeme.

V podobném duchu se také celý týden nesl. Do kopců jsme vyjížděli se slovy „jejda jejda“, což byla jediná nadávka, kterou nám paní učitelky dovolily používat, a při rychlých sjezdech jsme si užívali výhledy a pocit, že zvládneme vyšlapat každý kopec. V průběhu týdne jsme na kole objeli celý ostrov, vydali se na nejvyšší horu Monte Capanne, potápěli se k vraku neznámé obchodní lodi, třikrát překonali sami sebe při výšlapu hory Passo Monumentale, panem Šafářem přejmenované na Passo Brutale, navštívili zříceninu hradu Volterraio, hlavní město Portoferraio (a někteří bohužel i jeho nemocnici) a dvě vily, ve kterých pobýval Napoleon Bonaparte. Ve volném čase jsme regenerovali v moři nebo u moře se zmrzlinou a pizzou a v kempu jsme uspořádali beachvolejbalový turnaj.

Po více než 300 km v sedlech kol nás učitelé odměnili volným dnem, který jsme z části museli využít k úklidu karavanů a balení, ale pak jsme si mohli jít užívat přímořského městečka, výborné zmrzliny, moře, bazénu a slunce.

Sobotní odjezd proběhl až na malé technické problémky v pořádku, v autobusu už nikdo s usnutím problémy neměl a domů jsme se všichni dostali ve zdraví.

Děkujeme za skvěle zorganizovaný kurz našim tělocvikářům, paní Rozehnalové, paní Hejnové a panu Šafářovi. Byl to pro nás velmi užitý týden plný smíchu, překonaných osobních hranic, nádherných výhledů a nových přátelství.

Michaela Kosinková  8.X

Výběrový cyklistický kurz – Elba 2014

Ve dnech 5. – 14. září 2014 se 28 studentek a studentů našeho gymnázia zúčastnilo cyklistického kurzu na italském ostrově Elba. Po poměrně dlouhé cestě autobusem a trajektem jsme v sobotu ráno dorazili do městečka Marina di Campo, kde jsme strávili následující týden. Ubytováni jsme byli v kempu Ville degli Ulivi v karavanech cestovní kanceláře Victoria. Každý den jsme hned ráno vyráželi „do terénu“ a za sedm dní, které jsme měli k dispozici, jsme projeli celý ostrov. Navštívili jsme hlavní město Portoferraio a několik přímořských malebných městeček, prohlédli jsme si obě Napoleonovy vily, „dobyli“ jsme středověký hrad Volterraio, zdolali nejvyšší horu Monte Capanne, potápěli jsme se u vraku lodi v Pomonte, byli jsme na nejzápadnějším i na nejvýchodnějším výběžku ostrova. Celé dny jsme se kochali nádhernými výhledy, které byly odměnou za velmi náročnou jízdu v kopcovitém terénu. Po návratu z jednotlivých výletů jsme se rádi ponořili do moře a osvěžili se po celodenní „dřině“. Individuálně jsme si připravili jídlo, a kdo měl ještě chuť a sílu, šel si zahrát fotbal nebo volejbal na místní hřiště. Někteří už jen odpočívali nebo se věnovali stolním hrám.
Týden rychle utekl a v sobotu odpoledne jsme vyrazili směrem domů s pocitem, že jsme zde strávili krásný týden, na který budeme ještě dlouho a velmi rádi vzpomínat.

V rámci rozšíření sportovního vyžití našich studentů organizuje předmětová komise Tv výběrový cyklo kurz v Itálii na ostrově Elba. Zájemci z řad studentů a studentek vyššího gymnázia mají možnost na začátku školního roku poznat tento krásný středomořský ostrov ze sedel svých bicyklů.

Italská Elba je ostrov s bohatou historií a překrásnou přírodou nacházející se v Tyrhénském moři. Je 24 km dlouhý, v nejširším bodě měří 18 km a od italské pevniny je vzdálen 10 km. Z nejvyšší hory Monte Capanne (1010 m.n.m.) je možno spatřit Korsiku. Písčité pláže střídají oblázkové a ke koupání láká křišťálově průzračné moře. Městečka a vesnice se přitom tísní na úpatí vinic a zalesněných kopců, které na západní straně ostrova dosahují až vysokohorských rozměrů. Optimální velikost ostrova, členitost terénu a nádherné přírodní scenérie vytváří výborné podmínky pro cykloturistiku, turistiku, treking.

Termín:        první polovina září

Cena:           do 5000 Kč (zahrnuje dopravu klimatizovaným autobusem, cyklovlek, trajekt, ubytování, poplatek za elektřinu a vodu, nezahrnuje pojištění)

Ubytování:   Marina Di Campo – kemp Ville Degli Ulivi – ubytování v obytných karavanech přímo u moře. Kemp je moderně zařízen a dobře vybaven (bazény se skluzavkami, sauna, perličkové koupele), k dispozici je restaurace, bar, pizzerie, samoobsluha). Přístup do moře pozvolný, pláž písčitá, městečko Marina Di Campo je vzdáleno přibližně 15 minut chůze (příjemná procházka po pobřežní promenádě).

Program: Každodenní výlety na kolech po celé oblasti ostrova, prohlídky malebných městeček (přístav Portoferraio, Procchio, Mariana Marina, Monte Orelo, Rio Marina, Porto Azuro, Capoliveri), návštěva zříceniny hradu Volteraio, nejvyššího vrcholu Elby Monte Capanne, Napoleonovy vily, léčebných pramenů objevených Napoleonem nedaleko Poggia, sportovní aktivity na hřištích a plážích.

Akci zajišťuje CK Victoria Brno (www.victoria-ck.cz) ve spolupráci s CK Lada Trutnov.  Pro účastníky kurzu platí Všeobecné podmínky cestovní kanceláře Victoria.

Akce se se již několikrát opakovala a vždy byla našimi studenty velice kladně hodnocena. Proto bychom ji rádi zopakovali i v příštích letech.
Její uskutečnění závisí na zájmu studentů a finančních možnostech školy.

Zde jsou postřehy jedné z aktérek kurzu:

Rozloučení s domovem.

Proměna krajiny, kterou sleduji za sklem autobusu.

Po mnoha hodinách cesty nás čeká její závěrečná část.

Kolébáni vlnami pozorujeme šednoucí oblohu. Zrození nového dne.

Tmavé nebe splývá s hloubkou a šíří moře.

Ahoj. Dobré ráno.

Elba nás vítá.

Někteří si ani nestačí oddychnout, že stojí na pevné zemi Portoferraia, a už z hlavního města pokračujeme dál. Míříme do městečka Marina di Campo, kde se ubytujeme v karavanech. Máme tu čest poznat naši delegátku.

První výlet – zdolání Monte Perone:

S optimistickým výrazem vyjíždíme. Jsme jako dlouhá pružná stonožka tvořená sedmadvaceti články, která se ze všech sil snaží dostat vzhůru. Po pár metrech některým z nás úsměv na tváři ztuhne. Kopec. A spousta serpentin. Funím a sotva popadám dech.Za touto zatáčkou už přece musí být konec…
… a není. Vidím zdatnější jedince vysoko nade mnou. Jedeme dál. Šlapu už jen ze setrvačnosti.

Ale jsme odměněni.

Ohromné kopce, ještě ohromnější sjezdy.

Vyhlídky, jež naplňují srdce radostí.

Poletuji. Vznáším se krásou.

Poté, co se navrátíme do kempu, se smočíme v moři, uvaříme si večeři a příjemně vyčerpáni usínáme, abychom zvládli další den.

Vyjíždíme kolem půl deváté. Tři a půl kilometru nahoru, tři a půl kilometru dolů,… začínáme si zvykat. Ne všechna naše kola jsou zcela fit, ale díky chlapcům, kteří se vyznají, se i dnes v pořádku vracíme. Městečko Capoliveri a objížďka jihovýchodního cípu ostrova jsou za námi.

Výhled z Mt. Capana.

Hora jako Sněžka. Jen trochu špičatější a ať se podívám, kam se podívám - moře.

Objíždíme západní pobřeží. Strmé útesy vystupující z hlubin. Černé pláže, šedé kamínky, bílý písek.

Projíždíme přímořskými městečky. V jednom z nich na nás shlíží Poseidon. Bůh. Moře.

Po probuzení:

Jemné šumění, rozsvítí se,…  křach!

Tančím mezi kapkami.

A s nimi.

Déšť nám poskytl odpočinek, vyrazili jsme na kolo o celé dvě hodiny později. Prohlédli jsme si první Napoleonovu vilu.

Večer jsme se šli společně podívat do městečka Marina di Campo. Zavládla dobrá nálada.

Den, stejně jako začal, končí bouří.

Kruh se uzavřel.

Dobrou noc.

Dnes nás čeká jedna z náročnějších tras. Slunce opět svítí a my se vydáváme na Volteraio, hrad, který nikdy nebyl dobyt. Zprvu nechápeme proč, ale pozdějiprohlédneme. Kola musíme nechat v půli kopce a pokračujeme pěšky po značené turistické cestě, která spíše připomíná kamzičí stezku. Na vrcholku se tyčí mohutný kamenný hrad. Pohled kolem bere dech. Vidíme velkou část ostrova. Zeleň zalitá sluncem.

A odevšad na nás vykukují ještěrky.

Cestou se ještě zastavíme v Porto Azuro, malebném městečku na východním pobřeží.

Do tří set kilometrů, které jsme dohromady najeli, se počítá i poslední výlet do Marciany Mariny.

Vrátili jsme se brzy odpoledne, ne jako obvykle kolem šesté, abychom si mohli užít moře. Avšak počasí nebylo nakloněno našim plánům, a tak jsme raději začali balit.

Loučení.

Odjíždíme a končí perfektní týden, který jsme společně prožili.

S radostí ze všech zážitků a z poznání nových lidí opouštíme kouzelnou hornatou Elbu.

Připouštím, že jsme si i zanadávali, ale myslím, že všem zůstanou krásné vzpomínky a živé obrazy ostrova, jehož ráz je tolik odlišný od zdejší krajiny.

Přijížděli jsme, když sametová čerň ustupovala slunečnímu paprsku.

Odjíždíme a Slunce usíná.