Gymnázium, Trutnov, Jiráskovo náměstí 325 se sídlem Jiráskovo náměstí 325, 541 01 Trutnov

Erasmus+  Jiná komunikace

Erasmus+ Jiná komunikace



Jiná komunikace


Projekt Jiná komunikace realizoval příjemce - Gymnázium, Trutnov, Jiráskovo náměstí 325. Projekt byl financován z prostředků EU v rámci programu Erasmus+ a byl realizován v období od 1. 9. 2019 do 31. 8. 2019.

Celkem mohlo být v rámci jeho naplňování podpořeno šest pedagogických pracovníků trutnovského gymnázia a šest učitelů se také postupně jazykových kurzů různého zaměření a úrovně zúčastnilo. 

V dalším textu je uveden obecný přehled kurzů, motivace školy i jednotlivců k účasti v nich a také jsou zde uvedeny cíle, které byly realizací jazykových kurzů sledovány i naplňovány. V přiložených souborech je potom podrobnější charakteristika skupin kurzů podle míst, ve kterých probíhaly - tedy Galway, Edinburgh a Vídeň.

Jedna zkušená vyučující německého jazyka se zúčastnila metodologického kurzu němčiny. Jeden zkušený učitel přírodovědných předmětů se zúčastní jazykového kurzů angličtiny s cílem využít nové kompetence při zvyšování podílu metody CLIL při výuce přírodovědných předmětů a s cílem aktivně se zapojit do vybraných aktivit pro studenty z partnerských škol. Dva pedagogové vyučující jiné všeobecně vzdělávací předměty (výtvarná výchova, společenské vědy) se zúčastnili jazykových kurzů angličtiny. Hlavním cílem bylo rozšířit v budoucnu jejich zapojení do realizací společného programu během studentských výměn s partnerskými školami. Dva členové vedení školy se zúčastnili jazykových kurzů angličtiny s cílem získat větší kompetenci pro osobní zapojení do komunikace s pedagogy a vedoucími pracovníky partnerských škol, aby se dařilo udržet a rozvíjet důležitou spolupráci. Všichni pedagogové, kteří se kurzů obecné angličtiny zúčastnili, se v jazykové oblasti již vzdělávali předtím a motivací k vycestování na jazykový kurz do anglicky mluvící země pro ně byla příležitost absolvovat kurz v přirozeném jazykovém prostředí - tedy vnímat jazyk, kulturu a společenské zvyklosti autenticky a soustavně. Pedagogové vyjeli na kurzy postupně. Proti původnímu plánu jsme realizaci jazykových kurzů o něco posunuli. Hlavními důvodem byla souběžná práce na dalších aktivitách ve škole a s tím spojené zhoršené časové možnosti. Druhým důvodem byl zájem o co nejkvalitnější přípravu ještě před odjezdem na samotné jazykové kurzy v zahraničí. Většinově dosažená vyšší, než plánovaná úroveň ukázala, že to byl krok správným směrem. Kurzy, letenky a pobyt jsme částečně zajišťovali vlastními silami, částečně jsme využili služeb agentur zajišťujících jazykové kurzy pro učitele. Kurzy angličtiny se konaly ve skotském Edinburghu a irském Galway. kurz němčiny ve Vídni. Realizací naplánovaných a schválených jazykových kurzů se podařilo naplnit všechny sledované cíle. Při sdílení zkušeností z jazykového vzdělávání s kolegy pedagogy ve škole se pak ukázalo, že pravděpodobně bude naplněn ještě jeden, původně neplánovaný cíl, kterým je možné zapojení dalších pedagogů školy do podobného typu jazykového vzdělávání. 

A jaké cíle jsme realizací projektu sledovali? 

Rozvoj kompetencí managementu školy v oblasti jazykové i v oblasti řízení. Hlavní motivací v této oblasti bylo rozšíření možností v oblasti komunikace s představiteli partnerských škol. Udržování partnerství se školami ve Velké Británii a SRN jsme považovali a nadále považujeme za zásadní prioritu, protože umožňuje mnoha žákům školy během studia vycestovat na vícedenní pobyt v partnerské škole. Pobyt v přirozeném jazykovém prostředí je nenahraditelnou zkušeností nejen pro vlastní studium cizího jazyka, ale rovněž jedinečnou příležitostí poznat život a kulturu dané země. Díky ubytování v rodinách je tento význam ještě umocněn. Partnerské pobyty jsou reciproční, takže prostor pro komunikaci přetrvává nejen do dalšího roku, ale často díky využití moderních komunikačních kanálů (Facebook a jiné) probíhá i mezi jednotlivými návštěvami a nezřídka se stává, že vytvořené kontakty přerostou v dlouhodobé přátelství. Z pohledu atraktivity a příležitostí pro jazykový rozvoj jsou samozřejmě tyto výměny zajímavější pro naše žáky (zdokonalení jazykových kompetencí). Abychom dokázali kontakty s partnerskými školami rozvíjet i v dalších letech, je nezbytné věnovat zásadní pozornost komunikaci s kolegy z partnerských škol nejen na úrovni pedagogů, ale rovněž na úrovni managementu škol (včetně osobních návštěv). Aby tyto kontakty mohly probíhat bez větších omezení, je nezbytné věnovat potřebnou pozornost rozvoji jazykových kompetencí členů vedení školy. S tímto vědomím jsme již při plánování mobilit chtěli zapojit do jazykového vzdělávání ředitele školy a jeho zástupkyni. Nejen proto, aby mohli udržovat komunikaci s vedením partnerských škol na potřebné úrovni, ale i proto, že oba se osobně angažují také při zajišťování výměnných pobytů žáků. Oba členové vedení školy absolvovali v červnu 2019 dvoutýdenní kurz obecné angličtiny ve skotském Edinburghu v jazykové škole Centre of English Studies v úrovni B2. Absolvováním kurzů s potřebnou předchozí nezbytnou jazykovou průpravou představuje nejen jednoznačné splnění cílů v této oblasti, ale také dává dobrý základ pro další využití pokračujícího vzdělávání, ať už formou dalších jazykových kurzů nebo třeba využíváním vzdělávacích zdrojů v angličtině nebo možností absolvovat v budoucnu job-shadowing zaměřený na nové poznatky z oblasti řízení využívané v jiných zemích a v jiných školských systémech). 

Rozvoj kompetencí učitelů cizích jazyků v oblasti jazykové a metodologické. Tento cíl byl rovněž naplněn zcela podle plánu. Jedna zkušená kolegyně absolvovala tak, jak bylo v projektu plánováno, dvoutýdenní metodologický kurz pro učitele němčiny ve Vídni. Nově získané kompetence a metodické postupy budou nadále zvyšovat kvalitu výuky, ale rovněž umožní další rozvoj těch nejtalentovanějších žáků. Zdá se, že se v této oblasti ukazuje ještě jeden neplánovaný přínos, tedy motivace dalších pedagogů jazykářů k účasti na obdobných kurzech pro učitele. Rozvoj kompetencí učitelů přírodních věd v oblasti jazykové a metodologické a oblasti organizace výuky. 

Rozvoj jazykových kompetencí učitelů přírodních věd sleduje hned několik cílů. Prvním je zvýšení četnosti využívání metody CLIL ve výuce přírodovědných předmětů, druhým rozšíření možností zapojit tyto pedagogy a jimi připravované aktivity do programu během návštěv studentů z partnerských škol (nebo i možnost vycestovat na návštěvu do partnerské školy). Třetím očekávaným výstupem je možnost v další etapě zapojit učitele přírodních věd do dalších rozvojových aktivit jako je job-shadowing nebo odborné kurzy vedené v angličtině. I tento cíl se podařilo naplnit zcela v rozsahu schváleného projektu. Jeden učitel biologie a zeměpisu absolvoval požadovaný kurz obecné angličtiny v irském Galway v úrovni C1. Přesah do této oblasti vytváří i skutečnost, že ředitel školy je rovněž vyučujícím biologie, takže jazykové kompetence může využít a použít i v této oblasti. - Rozvoj kompetencí učitelů dalších předmětů v oblasti jazykové a hledání nových vyučovacích metod. I tento cíl byl naplněn zcela v rozsahu schváleného projektu. Jedna kolegyně - učitelka ZSV absolvovala předepsaný jazykový kurz v irském Galway rovněž v úrovni C1, a další kolegyně vyučující estetickovýchovné předměty, na rozhraní úrovní A2 - B1.Je třeba podotknout, že obě kolegyně se rovněž v rámci svých aktivit zapojují do přípravy a realizace mezinárodních projektů, které škola organizuje (výměnných nebo i tematicky zaměřených).

A jak to všechno probíhalo očima účastníků? V přiložených PDF souborech jsou k dispozici souhrnné informace jednotlivých účastníků o absolvovaných jazykových kurzech a pobytech v Galway, Ediburghu a Vídni. 

PŘILOŽENÉ SOUBORY


Název Popis Stažení
jina-komunikace-clanek-rl.pdf Článek o jazykových kurzech v Radničních listech STÁHNOUT
bridge-mills-galway-language-centre.pdf Galway STÁHNOUT
actilingua-academy-vienna.pdf Vídeň STÁHNOUT
centre-of-english-studies-edinburgh.pdf Edinburgh STÁHNOUT