V rámci projektu "Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Královéhradeckém kraji" proběhl další z chemických kroužků. Tentokrát na téma „Ujíždíme na mikrovlnách".
Jak napovídá již název, věnovali jsme se "mikrovlnkám" a všemu, co k nim patří. Na pomoc nám tentokrát přispěchaly čtyři mikrovlnné trouby a, věřte nebo ne, předvedly úžasnou show. Ani tentokrát nechybí fotogalerie.
O tom, jak se tento kroužek líbil samotným studentům, se dočtete níže.
"Ujíždíme na mikrovlnách" očima Jakuba Míla ze 3. A
V pátek 27. března zavládly v učebně chemie mikrovlny, jež se staly tématem pro kroužek. V úvodu se většina přítomných občerstvila perníkem, avšak nikoliv ledajakým. Otestovali jsme, jak z polotovaru přidáním tekutiny vznikne hmota, kterou následně necháme zahřívat v mikrovlnné troubě. Získali jsme cosi, čemu nadneseně můžeme říkat perník. Ale hladové žaludky byly naplněny a kýžený efekt z „mikrovlnného pečení“ se dostavil.
Po občerstvení následoval teoretický výklad týkající se mikrovln. Otevřeli jsme diskuzi ohledně škodlivosti mikrovlnného záření na naše tělo, objevily se různorodé názory.
Součástí pátečního odpoledne byly především čtyři stěžejní pokusy nebo hrátky, chcete-li. Pomocí mikrovlnné trouby jsme se pokusili o výrobu mýdla z rostlinného oleje, hydroxidu sodného a chloridu sodného. Vyzkoušeli jsme, jak rychle se rozpouští jednotlivé tuky. Zničili jsme několik CD, která jsme nechali zahrát poslední písničku uvnitř mikrovlnky za doprovodu světelných efektů. Pozorovali jsme plazmu na rozkrojeném hroznovém víně. Zahřívali jsme namočený faxový papír nejprve bez otáčivého mechanizmu, následně s ním, díky tomu jsme mohli vidět, v jakém směru mikrovlnné záření působí a jak je pro rovnoměrné ohřívání potravin otáčivý mechanizmus podstatný.
A jak zhodnotit odpoledne? Nikoliv jinak než zcela kladně. Všichni si to užili, a dokonce i používané mikrovlnky přežily!